Projekt mentoringowy „Szkoła Mentorów Oświaty” proponowany przez Stowarzyszenie Mentorów PROMENTOR to sześciodniowe warsztaty skoncentrowane na wdrażaniu mentoringu, jako wciąż mało znanej formy rozwoju, do szkół i innych placówek oświatowych. Jego celem jest wykorzystanie potencjału nauczycieli doświadczonych, którzy mając dodatkową satysfakcję z pracy mogliby „prowadzić” osoby mniej doświadczone w zawodzie (inni członkowie grona pedagogicznego) w procesie doskonalenia swojego warsztatu nauczycielskiego. Kluczowym zasobem jest w tym projekcie życiowe doświadczenie Mentorów (nauczycieli z dużym stażem) w ułatwianiu poznawania tajników zawodu (też sytuacji trudnych, pułapek) Mentees, czyli nauczycielom młodszym stażem.
Projekt stanowi więc ścieżkę uzupełniającą praktyczne kształcenie nauczycieli na drodze awansu zawodowego, a także pomoc w procesie realnego doskonalenia umiejętności pracy w zawodzie. Wspiera też faktyczne podnoszenie jakości pracy i satysfakcji z niej.
Projekt wynika z rozpoznania potrzeb edukacyjnych w zakresie mentoringu i kierowany jest do:
-
dyrektorów szkół zaangażowanych w proces budowania jakości swojej placówki
i działań jej pracowników -
opiekunów staży nauczycielskich
-
nauczycieli liderów – chętnych do wdrażania innowacji w pracy i zainteresowanych rozwojem zawodowym
-
nauczycieli funkcyjnych – zarządzających zespołami przedmiotowymi, wychowawczymi oraz pełniących inne funkcje merytoryczne lub organizacyjne
-
innych nauczycieli, których interesują nowe drogi uczenia siebie i innych, nowe drogi rozwoju, szukających satysfakcjonujących form pracy i współpracy z innymi, posiadających pasje i tych, dla których jakość w pracy jest ważnym jej aspektem.
Wychodzimy z założenia, że o sukcesie w dydaktyce decydują nie tylko nowoczesne narzędzia pracy (tablice multimedialne, e-podręczniki, nośniki informatyczne) czy funkcjonalna infrastruktura, ale może przede wszystkim nowatorskie metody pracy i wciąż doskonalona organizacja pracy nauczyciela. Bez nowoczesnych i wciąż podnoszonych kompetencji personalnych, wysokiej jakości narzędzia dydaktyczne stają się jedynie efektownymi „gadżetami”.
Obecny system doskonalenia zawodowego wiele zmienił, jednak wdrażanie założeń reformy w tym względzie, zbyt często ma charakter życzeniowy. System szkoleń w placówkach oświatowych metodologicznie i merytorycznie odbiega „in minus” od szkoleń oferowanych w przedsiębiorstwach, a przecież szkoła ma być kadrowym zapleczem dla rynku pracy.
Nasza propozycja uzupełnia metody szkoleniowe w zakresie nauczania metodyki pracy nauczyciela nad sobą i innymi członkami zespołu dydaktycznego, wzmacnia kompetencje osobiste, dydaktyczne i wychowawcze, poznanie kultury i organizacji pracy w systemie edukacji i w danej placówce oświatowej.
Jest to pierwszy projekt mentoringu w oświacie.
W pierwszej, trwającej właśnie edycji, bierze udział dziewięciu dyrektorów i nauczycieli krakowskich szkół publicznych. W programie Szkoły przepracowywane są następujące zagadnienia:
-
idea mentoringu,
-
zastosowanie mentoringu w szkole,
-
wdrażanie procesów mentoringowych przez dyrektorów w placówce,
-
praktyka prowadzenia mentoriali,
-
zakłócenia procesu,
-
różne obszary pracy nauczyciela,
-
budowanie autorytetu Mentora.
Oto przykładowe obszary do pracy nauczyciela-mentora w szkole: wprowadzanie do zawodu, pierwsze wychowawstwo, przejmowanie funkcji w szkole, „wchodzenie” w kulturę organizacyjną szkoły itd. A Mentorami mogą się poczuć nie tylko nauczyciele przed emeryturą, ale też z mniejszym stażem, jednak na tyle doświadczeni, żeby móc dzielić się dobrymi praktykami z młodszymi członkami grona pedagogicznego.
Całość zajęć prowadzona jest maksymalnie praktycznie. Prowadzącymi zajęcia Szkoły Mentorów Oświaty są doświadczeni wieloletni mentorzy i trenerzy (w tym trenerzy międzynarodowi), jednocześnie w różny sposób powiązani z oświatą, więc znający realia funkcjonowania polskich szkół.
Obecnie odbyły się już cztery z sześciu dni pierwszej edycji SMO. Po tych dniach mamy udokumentowane w ankietach bardzo wysokie oceny od wszystkich naszych uczestników (w większości kategorii średnia ocen 5.0 w skali od 1 do 5, w kilku kategoriach średnia 4.9).
Zainteresowanych udziałem w kolejnej edycji zapraszamy już teraz do zgłaszania się: biuro@promentor.pl. Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania.
Piotr Wiroński
lider projektu SMO, mentor PROMENTORA, trener biznesu z certyfikatem MATRIK, nauczyciel z wieloletnim stażem