Szkoła Mentorów Oświaty PROMENTOR

utworzone przez lis 20, 2015Aktualności0 komentarzy

Projekt mentoringowy „Szkoła Mentorów Oświaty” proponowany przez Stowarzyszenie Mentorów PROMENTOR to sześciodniowe warsztaty skoncentrowane na wdrażaniu mentoringu, jako wciąż mało znanej formy rozwoju, do szkół i innych placówek oświatowych. Jego celem jest wykorzystanie potencjału nauczycieli doświadczonych, którzy mając dodatkową satysfakcję z pracy mogliby „prowadzić” osoby mniej doświadczone w zawodzie (inni członkowie grona pedagogicznego) w procesie doskonalenia swojego warsztatu nauczycielskiego. Kluczowym zasobem jest w tym projekcie życiowe doświadczenie Mentorów (nauczycieli z dużym stażem) w ułatwianiu poznawania tajników zawodu (też sytuacji trudnych, pułapek) Mentees, czyli nauczycielom młodszym stażem.

Projekt stanowi więc ścieżkę uzupełniającą praktyczne kształcenie nauczycieli na drodze awansu zawodowego, a także pomoc w procesie realnego doskonalenia umiejętności pracy w zawodzie. Wspiera też faktyczne podnoszenie jakości pracy i satysfakcji z niej.

Projekt wynika z rozpoznania potrzeb edukacyjnych w zakresie mentoringu i kierowany jest do:

  • dyrektorów szkół zaangażowanych w proces budowania jakości swojej placówki
    i działań jej pracowników

  • opiekunów staży nauczycielskich

  • nauczycieli liderów – chętnych do wdrażania innowacji w pracy i zainteresowanych rozwojem zawodowym

  • nauczycieli funkcyjnych – zarządzających zespołami przedmiotowymi, wychowawczymi oraz pełniących inne funkcje merytoryczne lub organizacyjne

  • innych nauczycieli, których interesują nowe drogi uczenia siebie i innych, nowe drogi rozwoju, szukających satysfakcjonujących form pracy i współpracy z innymi, posiadających pasje i tych, dla których jakość w pracy jest ważnym jej aspektem.

Wychodzimy z założenia, że o sukcesie w dydaktyce decydują nie tylko nowoczesne narzędzia pracy (tablice multimedialne, e-podręczniki, nośniki informatyczne) czy funkcjonalna infrastruktura, ale może przede wszystkim nowatorskie metody pracy i wciąż doskonalona organizacja pracy nauczyciela. Bez nowoczesnych i wciąż podnoszonych kompetencji personalnych, wysokiej jakości narzędzia dydaktyczne stają się jedynie efektownymi „gadżetami”.

Obecny system doskonalenia zawodowego wiele zmienił, jednak wdrażanie założeń reformy w tym względzie, zbyt często ma charakter życzeniowy. System szkoleń w placówkach oświatowych metodologicznie i merytorycznie odbiega „in minus” od szkoleń oferowanych w przedsiębiorstwach, a przecież szkoła ma być kadrowym zapleczem dla rynku pracy.

Nasza propozycja uzupełnia metody szkoleniowe w zakresie nauczania metodyki pracy nauczyciela nad sobą i innymi członkami zespołu dydaktycznego, wzmacnia kompetencje osobiste, dydaktyczne i wychowawcze, poznanie kultury i organizacji pracy w systemie edukacji i w danej placówce oświatowej.

Jest to pierwszy projekt mentoringu w oświacie.

W pierwszej, trwającej właśnie edycji, bierze udział dziewięciu dyrektorów i nauczycieli krakowskich szkół publicznych. W programie Szkoły przepracowywane są następujące zagadnienia:

  • idea mentoringu,

  • zastosowanie mentoringu w szkole,

  • wdrażanie procesów mentoringowych przez dyrektorów w placówce,

  • praktyka prowadzenia mentoriali,

  • zakłócenia procesu,

  • różne obszary pracy nauczyciela,

  • budowanie autorytetu Mentora.

Oto przykładowe obszary do pracy nauczyciela-mentora w szkole: wprowadzanie do zawodu, pierwsze wychowawstwo, przejmowanie funkcji w szkole, „wchodzenie” w kulturę organizacyjną szkoły itd. A Mentorami mogą się poczuć nie tylko nauczyciele przed emeryturą, ale też z mniejszym stażem, jednak na tyle doświadczeni, żeby móc dzielić się dobrymi praktykami z młodszymi członkami grona pedagogicznego.

Całość zajęć prowadzona jest maksymalnie praktycznie. Prowadzącymi zajęcia Szkoły Mentorów Oświaty są doświadczeni wieloletni mentorzy i trenerzy (w tym trenerzy międzynarodowi), jednocześnie w różny sposób powiązani z oświatą, więc znający realia funkcjonowania polskich szkół.

Obecnie odbyły się już cztery z sześciu dni pierwszej edycji SMO. Po tych dniach mamy udokumentowane w ankietach bardzo wysokie oceny od wszystkich naszych uczestników (w większości kategorii średnia ocen 5.0 w skali od 1 do 5, w kilku kategoriach średnia 4.9).

Zainteresowanych udziałem w kolejnej edycji zapraszamy już teraz do zgłaszania się: biuro@promentor.pl. Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania.

Piotr Wiroński

lider projektu SMO, mentor PROMENTORA, trener biznesu z certyfikatem MATRIK, nauczyciel z wieloletnim stażem

Piotr Wiroński

Piotr Wiroński

Trener szkoleniowy od 1997 roku, posiada Międzynarodowy Certyfikat Trenera Zarządzania. Z wykształcenia: polonista (doktor językoznawstwa po UJ).