CZYM JESTMENTORING
-
Mentoring to partnerska relacja między mentorem/mistrzem a mentee, polegająca na tym, że mentee wspierany przez mentora – jego wiedzę, doświadczenie i osobowość – poznaje i rozwija siebie, definiując i realizując własne cele i wizję własnej osoby w obszarze zawodowym i/lub osobistym.
-
Rola mentora:
-
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, zaangażowanie umysłu i serca w rozwój mentee, pokora by słuchać i odwaga by mówić nawet rzeczy niewygodne
-
Kształtowanie świadomości mentee, niezbędnej do dokonywania przez niego właściwych wyborów, celów i sposobu ich realizacji, w oparciu o łączące ich wartości.
-
Tworzenie przez mentora relacji, która pozwoli mentee dokonać zmian w jego własnym życiu
-
-
Rola mentee:
-
Chęć i gotowość korzystania z pomocy mentora jako osoby kompetentnej, cieszącej się zaufaniem (dyskrecja), uważnej, skoncentrowanej na uczniui jego potrzebach.
-
Stawianie sobie celów i osiąganie ich dzięki pracy własnej wspieranej indywidualną wielokierunkową współpracą z mentorem i korzystaniem z jego zasobów.
-
RELACJA MENTORSKA
-
To relacja, która umożliwia mentee poznanie własnego potencjału i jego rozwijanie dzięki pracy nad sobą
-
Relacja ta opiera się na:
-
spójnym systemie wartości,
-
wzajemnej akceptacji,
-
gotowości do wzajemnego wpływania na siebie,
-
zaufaniu, szczerości i otwartości.
-
KIM JEST MENTOR
-
Mentor to przewodnik, doradca, który w relacji mentor – mentee inspiruje i wspiera mentee w rozwoju kompetencji zawodowych i w rozwoju osobistym.
-
Mentor dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem współpracując z mentee w ramach relacji opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
CEL MENTORINGU
-
Osiągniecie celów stawianych sobie przez mentee poprzez odkrywanie istniejącego w nim potencjału oraz świadomości rozwoju, a także dzięki radom mentora i różnorodnemu wsparciu z jego strony
CZYNNIKI SUKCESU MENTORINGU
-
Właściwa osoba mentora:
-
doświadczony życiowo i zawodowo,
-
świadomy swoich zasobów i ograniczeń,
-
umiejący prowadzić procesu mentoringu,
-
mający sieć kontaktów i dostęp do źródeł wiedzy.
-
-
Ciągła praca mentee nad sobą:
-
chęć i gotowość zmieniania się,
-
dojrzałość do roli mentee – chęć rozwijania się i posiadania mentora,
-
szczere wysiłki i determinacja do osiągnięcia celów,
-
samopoznanie i krytyczna samoocena,
-
chęć krytycznego i twórczego korzystania z doświadczeń i osoby mentora.
-